front

Digitalt OPG gir oss mulighet til å undersøke begge kjever, bihuler og tenner i ett bilde. Dette gir en unik oversikt og er et svært godt diagnostisk hjelpemiddel ved betennelse i kjevene, tannkjøttsykdommer (periodontitt), sykdommer, cyster (patologiske tilstander) i kjevene, kjeveleddsproblematikk, i forbindelse med tanntrekking og kartlegging av visdomstenner. Et slikt røntgenbilde er også nødvendig i forbindelse med planlegging av implantatbehandling. I tillegg til vanlige digitale tannbilder, tar vi også digital OPG (ortopantografi). Digitalt OPG er også et godt hjelpemiddel dersom man lett brekker seg eller har tannlegeskrekk. OPG tar man gjerne ved første besøk og senere omtrent hvert femte år.

front

Protetisk behandling omfatter mange forskjellige typer behandling hvor formålet er å erstatte manglende tenner eller deler av tannen. Det omfatter alt fra proteser (gebiss)og faste broer til implantater og single kroner. Implantater kan erstatte en eller flere manglende tenner ved at det settes en titan skrue i kjevebeinet. Deretter settes det en krone eller eventuelt, en bro på skruen. Implantatbehandling henvises til spesialist i Namsos, Levanger eller Trondheim.

front

Vi tilbyr trekking av tenner, operasjon av visdomstenner samt en del annen enklere kirurgi. Ved mer kompliserte tilfeller henviser vi til spesialist i Trondheim.

front

Tannkjøttbetennelse, også kjent som periodontitt, er en kronisk sykdom som skyldes bakteriell infeksjon som angriper selve tannfestet og gjør at tannen gradvis løsner fra kjeven. Vi tilbyr grunnleggende behandling for dette, ved alvorlig sykdom henviser vi til spesialist i Trondheim.

front

Konserverende tannbehandling er det samme som å lage fyllinger, plombering. Grunnen til at det kalles konserverende ttannbehandling er at vi fjerner tannråte (caries) fra tannen og legger en plastfylling i stedet, og på denne måten bevarer vi tannen.

front

Har du tenner som oppleves som litt gulaktig eller ønsker du et skinnende hvitt smil? Da kan tannbleking være noe for deg. Tannbleking, når den utføres riktig, er en skånsom og enkel behandling som gir tennene et hvitere ytre. Tannbleking er som regel smertefritt og utføres uten bedøvelse. Før du kan bleke tennene må tannlegen sjekke tennene dine og eventuelt behandle dem for hull, de bør pusses fri for tannbelegg (plakk og misfarging) slik at blekemiddelet får virke effektivt på tannoverflaten.